lauantai 13. joulukuuta 2014

Joulukalenteri luukku 13: Limegraavattu lohi

OMG.

Muuta mulla ei ole tästä graavilohesta sanottavaa. Tämä oli ihan hirveen, hirveen, hirveen hyvää. Ihan ehdottomasti parasta graavilohta, mitä olen koskaan syönyt. Tosin, mä olen semmonen limelover, että kaikki missä vain limeä on, maistuu meikäläiselle enemmän kuin hyvin. Tätä tehdään ihan ehdottomasti uus satsi jouluksi. Ohje on tämän vuoden Kaikkien aikojen jouluherkut- lehdestä eli numerosta 2/2014.

LIMEGRAAVATTU LOHI




4-6 hengelle

  • 300 g lohifileetä
  • 1 rkl karkeaa suolaa
  • 1 tl sokeria
  • 1 tl kokonaisia valkopippureita (itse käytin rosepippureita)
  • 1 limetin mehu
Koristeluun:
  • 1 limetti
  • (kirjolohen mätiä)

Hiero suola loheen ja ripottele sokeria päälle. Murskaa pippureita hieman ja lisää ne fileelle. Halkaise limetti ja purista mehu kalafileelle.

Pakkaa filee tiiviisti muovipussiin nahkapuoli alaspäin. Nosta filee jääkaappiin. Anna fileen suolaantua seuraavaan päivään, mieluiten 24 tuntia.

Pyyhi kalan päältä suola ja muut mausteet. 

Leikkaa lohesta ohuita nahattomia siivuja. Aseta siivut kauniisti tarjoiluvadille, koristele limesiivuilla ja kirjolohen mädillä.




Isäpuoleni on opastanut minua graavilohen teossa niin, että leikkaan palan aina puoliksi ja laitan ne lihapuolet vastakkain. Sitten lohi kääritään ensin tupla-leivinpaperiin ja vasta sitten muovipussiin. Ja hyvä tulee. 


Meillä lohi oli tarjolla itsenäisyyspäivänä. Nautittiin sitä samalla, kun katsottiin presidentin vastaanottoa. :)



Hauskaa lauantaita kaikille! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos paljon kommentistasi!