sunnuntai 3. elokuuta 2014

Hälsningar från Stockholm!

Huhheijakkaa! Lyhyt, mutta ytimekäs Tukholman reissu takana. Olin siis tiistaista perjantaihin reissussa mitä parhaimmassa seurassa, kun lähdimme itseni mukaanlukien kuuden hengen seurueessa kohti Tukholmaa. Kyseessä on meidän yliopistoaikainen opiskelijaporukka, jolla on tapana kokoontua yhteen vähintään kerran vuodessa. Joka vuosi joku meidän porukasta ottaa vetovastuun ja järjestää viikonlopun (tai tällä kertaa reissun keskellä viikkoa). Tällä kertaa reissasimme siis Tukholmaan, ja ai että miten kiva reissu meillä oli!

Tiistaina lyöttäydyin ensin ystäväni kyytiin ja huristeltiin Tampereella hakemaan kaksi ystävää lisää kyytiin. Sieltä sitten suunnattiin Turkuun satamaan, jossa tavattiin viimeiset kaksi typyä. Tänä vuonna koko porukkaa ei saatu kasaan, mutta tällä ihanalla porukalla lähdettiin siis risteilemään kohti Tukholmaa yölaivalla. Laivana oli ihana Viking Linen Grace, jolla olinkin ensimmäistä kertaa. Laiva oli erittäin siisti ja hieno muutenkin, suosittelen niillekkin, jotka ei laivamatkoista muuten niin kamalasti piittaa! Tax free oli mahtavan tilava, vai tuntuikohan se vaan siltä, kun väkeä ei ollut siellä hirveästi pyörimässä yhdentoista jälkeen illalla..?

Meillä oli buffetruokailu varattuna heti klo.21.15 joten suuntasimme lähestulkoon suoraan sinne laivaan päästyämme. Ruoka oli ihanaa ja sitä tuli tietenkin syötyä aivan liikaa! Buffetpöydän antimien listan löydät Viikkarin sivuilta täältä.

Tältä näytti sitten meikäläisen lautaset:

Alkupalalautasellani oli kaikkea ihanaa! Graavilohta, perunasalaattia, marinoitua mozzarellaa, matjessilliä, marinoitua siikaa, mätiä, smetanaa ja punasipulia, perunasalaattia, kananmunanpuolikas, pastasalaattia, Moghrabieh coucoussalaattia, yrttikrutonkeja, vesimelonia ja mansikkasalaattia. Leipänä oli jotain ihanaa vaaleaa maalaisleipätyyppistä, jossa oli jotain punaista marjaa taikinassa. Ensimmäinen epäilykseni oli karpalo, mutta olen vähän kahden vaiheilla oliko se kuitenkaan sitä...

Alkupaloja otettuani ihmettelin kokonaisten katkarapujen puuttumista! Meinasin jo olla sydän syrjällään, kunnes löysin ne toiselta puolen alkupalapöytää! :D Sainpas! Lisäksi alkuruokapuolelta löysin vielä sitrusbliniä skagenröran kanssa sekä hieman lisää mätiä, smetanaa ja punasipulia. ;) Lämpöisten ruokien ystävä en yleensä laivalla ole, mutta kävin silti hakemassa villisikamakkaraa yrttidipin ja Ranch-kastikkeen kanssa, ihanaa paahtopaistia choronkastikkeen kera sekä täytettä pastarullaa. Alkupalat vei kuitenkin jo niin suuren siivun mahatilastani, että ikävä kyllä tästä lautasesta jäi rippeitä jäljelle...

Jo alkuruokia hakiessamme huokailimme A:n kanssa jälkkäripöydän ihanuuksia! Ai että mitä herkkuja siellä olikaan! Lautaseltani löytyy macaroneja, tuoreita mansikoita, Rocky road- pala, mansikkamousse ja -sorbet kinuski- ja suklaakastikkeen kanssa, brownie, kahvipavuilla maustettu suklaapala sekä Pastel de nadal eli portugalilainen creme brulee. Ai niin, ja kermavaahtoa mansikoiden kera. Uuuuuuh voitte kuvitella mikä oli fiilis kun yritin ja yritin taistella tätä settiä alas vatsaan... :P

Ja olihan juustojakin ihan pakko maistaa. Edes paria. Keksien ja viikunahillon seuraksi pääsi pikkuisen palat brieta, morbieria ja cantalia. Cantal oli ehdottomasti suosikkini, vaikka ei toki briekaan kauaksi jää.

Vatsat pullollaan pyörittiin tax freen vesipullo-ostosten jälkeen hytteihin nukkumaan. Herätys piti olla kuudelta, mutta meidän hyttiläiset sai semmoisen väliherätyksen tuntia liian aikaisin... ;) Tukholman satamaan saavuttiin puoli seitsemän aamulla, josta lähdimme suunnistamaan kohti hotelliamme. Hotellinamme oli Hotel Clarion Stockholm, joka oli kivan modernivivahteinen ja siisti, kiva, nuorekas hotelli. Pidin kovasti. Saimme laukut säilöön ja ostimme hotellilta aamupalan. Taas syötiin masut piripintaan ja suunniteltiin päivän ohjelmaa. Otimme metron allemme ja suunnistimme uuden Tukholman puolelle katsastamaan kaupungintaloa. Se olikin Tukholmassa uusi tuttavuus minulle, ja lähdimme sinne 45 minuutin mittaiselle ohjatulle käynnille. Oli hieno paikka! Käykää ihmeessä tutustumassa, jos ja kun käytte Tukholmassa. Sinne pääsi helposti, kun jäi T- centralenin asemalla pois ja käveli lyhyen matkaa.

Kaupungintalo ulkoa päin

Kultainen huone

Kultaisen huoneen yksityiskohtia. Tuo mosaiikki oli jotain niin huikaisevaa! Ihan mieletön huone!

Vierailun jälkeen suunnistimme vanhaan kaupunkiin ja käytiin kahvilla. Join vihreää jääteetä ja söin pinaatti-fetapiirakan, josta en muistanut napata kuvaa. Eipä kyllä harmita, se ei mitenkään erityisemmin räjäyttänyt makuhermoja.

Kahvittelun jälkeen osa meistä lähti Kuninkaanlinnaan ja osa muualle käveleskelemään. Itse päätin lähteä Kuninkaanlinnaan, vaikka olen siellä ainakin kaksi kertaa aikaisemmin käynyt. Käynneistä vaan on niiiiin pitkä aika, että en kyllä muistanut juuri mitään kohteesta. Kovasti vaan tuli mieleen Versaillesin linna Ranskassa, hyvin on samankaltaisia piirteitä näissä kahdessa.

Näkymä Kuninkaanlinnan edestä uuteen Tukholmaan päin. En tajua miksen ottanut kuvan kuvaa itse kunkunlinnasta...

Kaikki alkoi olla jo jonkinmoisessa koomassa varhaisen aamun vuoksi, joten kolmen paikkeilla suuntasimme metrolla takaisin kohti Södermalmia ja hotelliamme. Saimme huoneet ja kävimme pikaisesti siistiytymässä ja lähdimme etsimään ruokailupaikkaa. Hetken aikaa hortoiltuamme löysimme kivalta näyttävän paikan, Axela- ravintolan.

S:n kokis, minä join punkkua ruokani kanssa.

Tilasin ruoaksi hampurilaisen, jossa oli coleslawta, bbq- kastiketta, pekonia ja juustoa. Ranskikset vaihdoin salaattiin ja tilasin ekstra-aiolin kastikkeeksi. Jestas miten hyvä burgeri! Olin ihan fiiliksissä tästä! Njam!

Illalla J halusi kiivetä sataman vieressä sijaitsevalle kukkulalle, jossa oli kyllä hienot näkymät! Näimme myös erittäin upean ja samalla ihan mielettömän pelottavan näköisen auringonlaskun! Enpä ole toista sellaista elämässäni nähnyt...

Näköala kukkulalta Grönä Lundiin.

Kukkulan päällä herkuttelimme macaronseilla. Makuina oli sitruuna, joku keksinmakuinen juttu, punaiset marjat ja tumma suklaa. Vitsi miten hyviä olivatkaan!

Auringonlaskun jälkeen suuntamissa aika haipakkaa hotellia kohti, sillä sain kukkulalla ollessamme uutisen ihanasta perhetapahtumasta! Meidän kotiin oli syntynyt orivauva, enkä päässyt näkemään siitä kuvia ilman wlania! Minä, joka yleensä aina tallusta joukon viimeisenä hitaine, lyhyine jalkoineni painelin tällä kertaa menemään muille sitä normaalia vauhtia. Sain vähän naureskelua osakseni... :D

S ja H painelivat nukkumaan ja J jäi vielä seurakseni drinkille hotellin terassille, sillä minua ei nukuttanut vielä ollenkaan. Joimme ihan ylihinnoitellut margaritat ja jutustelimme niitä näitä aikamme kuluksi. Lähdimme sitten huoneisiimme yhdentoista aikaan.

Seuraavana päivänä söimme jälleen tuhdin aamupalan ja lähdimme hotellin läheisyydessä sijaitsevaan siirtolapuutarhaan käveleskelemään. Puutarhat olivat täynnä kauniita kukkia, ja näimme matkanvarrella vesilintuperheitä ja vedessä leikkiviä koiria. Kävelyn jälkeen suuntasimme takaisin hotellille pakkaamaan tavaramme ja viemään ne jälleen hotellin säilöön. Sen jälkeen alkoi hillitön shoppailu.

Minä itse en ole mikään hullu shoppailija, mutta tulihan siinä useampi putiikki kierreltyä A:n kanssa. Jakauduimme sopivasti pareiksi kukin vähän omien shoppailumieltymysten mukaan. Åhlensilta löysin kummallekkin kummilapselleni kivat jutut mukaan ja itsellenikin kivan collegetunikan. H&M Home liikkeen kiersimme A:n kanssa kaukaa, sillä olisimme menettäneet kaikki loput rahamme sinne... :D Shoppailun lomassa kävimme kahvilassa, jossa söin ehkä maailman isoimman Skagen toastin. o_O

Voe poejat miten hyvää.

Jälkkäriäkin oli silti pakko saada...

S tarjosi palan suklaamuffinsistaan ja oma ostokseni oli tuo sitruunatäytteinen rulla.

Ja vielä kerittiin kerran ennen laivallelähtöä syömään. Suunnistimme jo hotellin läheisyyteen, johon meille oli tilattu taksi seitsemäksi, ja menimme läheiseen kuppilaan jossa tilasin Beer platin ja vehnäoluen.

Paulaner- olut oli hyvää. Oliivit olivat hyviä. Tsatsiki ja aioli olivat hyviä. Ranskikset olivat hyviä. Salami oli hyvää. Sipulirenkaat olivat hyviä. Mutta... Tuorejuustotäytteiset friteeratut paprikat maistuivat pakastimelta ja mikä pahinta, tuossa oleva juusto oli homeessa. Eikä missään pikkuhomeessa, vaan ihan oikeesti homeessa. Tarjoilijalle sanoin asiasta, ja sain onneksi tuntuvan hyvityksen laskuun. Tarjosi myös uutta juustoa tilalle, mutta kas kummaa kun en sitä enää halunnut lautaselleni...

Laivamatka takaisin Turkuun päin sujui rauhallisesti. Kävimme tax freessa tekemässä ostokset (mm. Marc Jacobsin ihanaa Honey- hajuvettä lähti mukaan!) ja osa lähti nukkumaan ja osa jäi vielä syömään ja juomaan viinilasilliset. Turussa olimme jälleen aamutuimaan puoli kahdeksalta, ja H lähti kyydissä kohti Pohjanmaata ja me viisi lähdimme keskustaan Scandic hotelliin aamupalalle. J lähti kaveriaan moikkaamaan ja S serkkuaan tervehtimään, ja jäimme päiväksi A:n ja S:n kanssa Turkuun kuluttamaan aikaa. Päivä vierähtikin rattoisasti. Kävimme kahvilla Cafe Brahe kahvilassa syömässä hyvää suklaakakkua, ja päivällä söimme salaatit ulkoilmassa. Kolmen jälkeen iltapäivällä S palasi takaisin ja lähdimme ajelemaan kohti Pohjanmaata. Kotona olin illalla yhdeksän jälkeen ja pääsin silloin rapsuttelemaan ihanaa oripoikaa. Kyllä teki suihku ja oma sänky hyvää siinä vaiheessa!

Reissu oli kaikin puolin erittäin onnistunut. Sää oli loistava, en oksentanut laivassa eikä ketään ryöstetty. Sain viettää ihanat kolme vuorokautta ihanien naisten kanssa, jotka ovat ihan hirmu tärkeitä mulle. Toivottavasti nähdään tsirpulat taas pian uudestaan! <3

1. Oih nam mitä herkkuruokia ja noi macaronsit näyttää niiiin hyviltä! :) Mekin ollaan lähdössä Tukholmaan muutaman viikon päästä, odotan pientä reissuamme innolla :)

1. Toivottavasti teillä oli Minka kiva reissu! Macaronit on niin mun herkkua, ne on niin kauniita, sööttejä ja herkullisia. :)